Haluatko tehdä yhteistyötä? Ota yhteyttä

Suositut postaukset

Kategoriat

Edit Template

Tarinankerronta edistää myyntiä, mutta sen avulla voi muuttaa myös maailmaa

Otsikko sai sinut lukemaan tänne asti. Hyvä ja tärkeä juttu copywritingissa, eikö totta? Toinen tärkeä seikka copywriterille on tarinankerronta. Tarinankerronta on hyödyllinen taito myös monella muulla alalla, kuten myynnissä ja markkinoinnissa.

Tarinankerronta on ikivanha tapa välittää tietoa ja viestiä tavalla, joka jää lukijan tai kuulijan mieleen. Siksi se on tehokas työkalu, jota ammattilaiset voivat hyödyntää saavuttaakseen paremmin asetettuja tavoitteitaan. Jo otsikot voivat välittää tarinoita, mutta paras tapa välittää tarinoita on tehdä tarina joko teksti- tai videomuodossa.

Tarinankerrontaa voi käyttää monilla eri aloilla, kuten markkinoinnissa, myynnissä ja johtamisessa (jotka sattumoisin ovat omia ekspertiisejäni), mutta tarinankerronta ei rajoitu pelkästään näille alueille. Tarinankerronta voi, oikein toteutettuna, auttaa sinua menestymään työssäsi ja saavuttamaan haluamasi tulokset.

Tarinankerronnan voima markkinoinnissa voi mullistaa saadut tulokset

Markkinoinnissa tarinankerronta on tehokas tapa herättää tunteita ja luoda vahva yhteys kohdeyleisöön. Tarinankerronta auttaa erottumaan kilpailijoista ja saamaan viestin kuuluviin. Markkinoinnissa tarinankerrontaa voi hyvin soveltaa esimerkiksi tuotteiden tai palveluiden myymiseen tai itsensä tunnetuksi tekemiseen.

Jos mietit oikean elämän esimerkkejä, Sointu Borg on tuonut omaa tarinaansa monelle tutuksi ja kertonut itsestään asioita, joiden avulla hän on noussut pinnalle. Coca Cola on luonut omaa tarinaansa perinteiden ja esimerkiksi joulun avulla vuodesta toiseen ja on siten päässyt ja pysynyt markkinajohtajaksi.

Tarinankerronta auttaa myös luomaan uskottavuutta ja luottamusta. Kun kerrot tarinan, joka resonoi kohdeyleisösi kanssa, he todennäköisemmin sitoutuvat ja ostavat tuotteesi. Tarinankerronta auttaa välittämään yrityksen arvoja ja viestejä asiakkaille tehokkaalla tavalla.

Sen sijaan että kerrot yrityksen olevan tosi cool ja välittävä, kerro se tarinoin. Kerro miten yritys tai tuote muutti jonkun elämän. Tuo konkretiaa ja tarttumapintaa, johon yleisö voi samaistua. Onnistuiko esimerkiksi työpaikan saaminen valmennuksesi avulla, kun ennen valmennettava meinasi jo lopettaa työnhaun kokonaan? Kerro se tarinana. Asiakkaat hakeutuvat sinun luoksesi paljon todennäköisemmin näin, kuin tarjoamalla alennuksia tai kertomalla yleisesti, miten hyvä olet valmentajana.

Tarinankerronnan voima myynnissä voi kasvattaa tuloksia jopa tuhatkertaisiksi

Ei ole olemassa yhtään yksittäistä helppoa kikkaa, jonka avulla myynnit saadaan räjähtämään. Tarinankerronta voi osana kokonaisvaltaista markkinointisuunnitelmaa kuitenkin olla käänteentekevä elementti, jonka avulla huonosta tai keskinkertaisesta tuloksesta voi tehdä loistavan.

Myynnissä tarinankerronta voi auttaa luomaan vahvan yhteyden asiakkaaseen ja saamaan hänet vakuuttuneeksi tuotteestasi tai palvelustasi. Kun kerrot tarinan, joka kertoo asiakkaan tarpeista ja ongelmista, voit näyttää, miten tuotteesi voi auttaa häntä ratkaisemaan nämä haasteet.

Kuten edellä mainittua, ihmisen täytyy saada tarttumapintaa myytävään tuotteeseen tai palveluun. Pelkästään se, että olet markkinointijohtaja, ei riitä tai se, että “tuotteesi on paras”. Kertomalla tarinan tuotteesta, sen syntymisestä tai jopa omasta vaatimattomasta taustastasi, voit saada asiakkaan huomion. Tarinoita voi tehdä useita kertoja ja jatkaa niitä esimerkiksi sähköpostimarkkinoinnin avulla. Tarinankerronnan tulee joka tapauksessa johtaa siihen, että ostamalla sinulta tuotteen tai palvelun yksilön elämä voi muuttua tarinassa kerrotulla tavalla.

Tarinankerronta auttaa luomaan emotionaalisen yhteyden asiakkaaseen. Kun kerrot tarinan, joka herättää tunteita ja kertoo onnistumisista, asiakas todennäköisemmin sitoutuu ja ostaa tuotteesi. Tarinankerronta auttaa sinua myös erottumaan kilpailijoista ja muistumaan asiakkaan mieleen paremmin. Tarinankerronnalla voi kilpailla jopa suurempia budjetteja vastaan – jos osaat luoda kiinnostavan narratiivin, et välttämättä tarvitse valtavaa budjettia. Voit päätyä viraaliksi, jos kaikki menee hyvin. Kannattaa siis harkita tarinankerrontaa monissa eri kanavissa – tarinankerronta voi toimia niin sosiaalisessa mediassa kuin vaikkapa printissä!

Tarinankerronta ei rajoitu pelkkään myyntiin ja markkinointiin. Sen avulla voi edistää tavoitteita monella eri sektorilla, kuten johtamisessa. 

Tarinankerronnan merkitys johtamisessa

Kivojen ja samaistuttavien stoorien avulla myynti ja markkinointii tehostuu valtavasti, mutta tarinoilla voi vahvistaa myös omaa tai organisaation johtajuutta.

Johtajana tarinankerronta on tärkeä työkalu, jolla voi inspiroida ja motivoida tiimiä. Tarinat voivat auttaa luomaan yhteisen vision ja tavoitteen, johon kaikki voivat sitoutua. Kun kerrot tarinoita, jotka kertovat onnistumisista ja haasteista, voit jakaa oppimisen ja inspiroida muita saavuttamaan parempia tuloksia.

Tarinoiden avulla voidaan myös paremmin tuoda konkreettisesti työntekijöiden mieleen esimerkiksi organisaation arvot. Ilman tarinoita arvot ja strategia voivat jäädä pintapuolisiksi, pelkiksi kivoiksi julistuksiksi jollain paperinpalalla. Jos organisaatio on perhekeskeinen arvoiltaan, mutta perhettä ei ehdi nähdä töiden takia, ei ehkä perhekeskeisyyteen voi samaistua. Mutta jos yrityksessä jaetaan avoimesti kokemuksia perheestä ja ehkä joskus otetaan myös perhe mukaan yrityksen retkille, voidaan perhekeskeisyydestä tarinoida yhteisten muistojen kautta ja saada strategia jalkautettua kentälle.

Tarinankerronta auttaa näin ollen luomaan yhteyttä tiimin jäsenten välille. Kun jaat henkilökohtaisia tarinoita ja kuuntelet muiden tarinoita, voit vahvistaa tiimihenkeä ja luoda luottamusta. Tarinankerronta auttaa kommunikoimaan selkeästi, avoimesti ja vaikuttavasti, jolloin viestisi menee perille ja viestillä voidaan saavuttaa haluttu vaikutus.

Tarinankerronta ei luonnollisestikaan rajoitu edellä mainituille sektoreille, mutta nyt varmasti pystyt samaistumaan paremmin siihen, miten tarinat auttavat tehostamaan toimintaa ja luomaan tuloksia. Paras juttu tässä on se, että tarinat eivät maksa mitään. Niillä on siis kohtalaisen hyvä ROI.

Yhteenveto – tarinankerronta mahdollistaa paremmat tulokset kenelle tahansa

Tarinankerronta tarjoaakin ammattilaisille monia hyötyjä. Se auttaa erottumaan kilpailijoista, luomaan uskottavuutta ja luottamusta, sekä luomaan vahvan yhteyden kohdeyleisöön. Tarinankerronta auttaa inspiroimaan ja motivoimaan tiimiä, sekä luomaan yhteyttä ja luottamusta tiimin jäsenten välille. Lisäksi se auttaa vakuuttamaan asiakkaat ja saamaan heidät sitoutumaan ja ostamaan tuotteesi.

Oli sitten kyse markkinoinnista, johtamisesta tai myynnistä, tarinankerronta on voimakas työkalu, joka auttaa saavuttamaan paremmin asetettuja tavoitteitasi. Käytä tarinankerrontaa luovasti ja oivaltavasti, ja huomaat miten se voi vaikuttaa positiivisesti työhösi ja tuloksiisi. Tarinankerrontaa ei tarvitse pelätä – joskus onnistuu, joskus ei. Käytäntö opettaa yleensä parhaiten, mikä toimii ja kenelle.

Oletko jo hyödyntänyt tarinankerrontaa työssäsi? Jaa kokemuksesi kommenttiosiossa!

Vastaa

  • Kaikki
  • Blog
  • Copywriting
  • Hakukoneoptimointi
  • Ilmiöt
  • Johtaminen
  • markkinointi
  • Sanen päiväkirja
  • Suhteet
  • Teknologia
  • TV-sarjat
  • Työelämä
  • Työnhaku
  • Urheilu
  • Viihde

About

Kun tiedätte, niin tiedätte. Vapaamuotoinen sivusto, jossa ette tule näkemään politiikkaa.

© 2023 Sanekoo.fi. Kaikki oikeudet pidätetään. 

Tietosuojaseloste.

%d bloggaajaa tykkää tästä: